Nuffnang Ads

me&bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

me & bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, July 29, 2010

bila kita gaduh

Bila kita bergaduh, kita akan mengalami macam2 situasi..aku rase sesapa pun sama je..mesti penah gaduh kan...lain orang, lain lak cara derang bergado...dengan kawan2, ngan bos, ngan mak ayah, ngan pasangan dan sebagainya...

Menurut idea lam pale aku, ade beberapa jenis tindakan orang yang bergaduh neh...

1. Salah, tapi tak ngaku salah n salahkan orang lain

yang ni paling ramai rasenye...asik salahkan orang lain je. Mana la orang lain tak sakit hati..tak caya? Cuba tengok kat status Facebook orang2 yang bergaduh kat FB tuh. asik mengeluh je contohnya...

"Bingai punye budak, keje kau tanak buat, keje orang kau sibuk pulak"

hah..kan?rasenye diri die tak perasan die buat silap...sebab tu orang asik nak pantau keje die..sebabnya kita jarang rasa diri kita salah n yang salah hanyalah orang lain..ni kira macam sara diri "I'm the great..!!

atau pun orang tu bergaduh ngan kawan die sebab kawan die kurang ajar...pastu budak yang kena saun tu leh cakap pulak

"kau tau ke kenapa aku kurang ajar, ni semua pasal kau la..mulut kau pun macam tutttt.."

haa,...tu tak nampak salah sendiri la tuh..salahkan orang lain plak bila kena tegur.


2. salah, tapi ngaku salah n mintak maaf
part ni pun ramai gak cuma payah nk jumpa...maklumla, manusia ni khilaf dalam hidup...selalunya orang yang salah n mintak maaf ni dalam kehidupan manusia yang ade karier...sebab org yang sedang bekerja akan mintak maaf kalo wat salah dalam keje die..sebab nak baiki reputasi n kredibiliti diri...

cuma segelintir yang jenis macam ni hanya akan mintak maaf mase keje je..lam personal life akan terserlah keegoan die macam kategori pertama tadi..betul x..?

3. yang tak salah tapi mintak maaf
ni yang paling payah nak jumpa neh...die tak salah apa pun, tapi die tetap akan mintak maaf atau sekurang2nya think positif bila perbalahan berlaku..normally die akan cakap

"aku mintak maaf sebab kecikkan hati kau"

"aku mintak maaf sebab mungkin aku tak begitu memahami kau"

"mungkin ini berlaku kerana kelemahan yang ada pada aku"

bila hal2 macam ni berlaku, biasanya pihak yang satu lagi akan rasa menang sebab kategori yang ketiga neh mengalah....

tapi pada pendapat aku, orang mcm ni bukan mengalah, tapi dia lah yang menang sebenarnya sebab berjaya mengatasi sifat marah, ego dan keras hati...die berjaya melawan semua hasutan syaitan yang suka manusia bergelut sesama sendiri..tak gitu?

jom muhasabah diri..aku pun tengah berusaha jadi orang yang pemaaf dan penyabar.........pergaduhan hanya memutuskan silaturahim dan mencetuskan permusuhan...

No comments: