Nuffnang Ads

me&bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

me & bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 24, 2010

just sharing some opinion...

sekarang ni kan musim kahwin...macam2 cerita kawen yang aku dengar...yang nak bertunang pun macam2 kisah...sebelum aku merepek dengan lebih jauh, aku mengambil kesempatan ini (chehh..) untuk mengucapkan selamat pengantin baru kepada Puan Siti Fatimah dan pasangannya, Amir...semoga menjadi pasangan yang soleh n solehah, dan dikurniakan zuriat yang menjadi bekalan di akhirat...diharapkan jodoh berkekalan hingga ke syurga....

Ctiey, ko tak marah aku curi gambar kau kan?hehehe...

ok sambung citer tadi...

hantaran ialah topik utama apabila seseorang nak melangkah ke alam perkahwinan... tapi zaman sekarang ni macam dah jadi trend dimana anak2 gadis berlumba2 meletakkan hantaran yang tinggi...kira kasi saingan lah...yang dekat kampung, bersaing dengan tean sekampung, yang bandar, bersaing dengan gadis sebandar..yang artis, bersaing dengan sesama artis...

sedangkan ikatan perkahwinan itu kan ikatan yang suci bahkan Islam itu sendiri agama yang mudah dan tak menyusahkan kepada penganutnya...

yang mana kaya tu mungkin tak kisah la dengan hantaran yang tinggi...but macam mana pulak nasib lelaki yang daripada keluarga yang sederhana, yang berpendapatan sederhana...tapi hajat nak kawen tak kesampaian sebab tak berkemampuan nak sediakan wang hantaran beribu2...

itulah yang sampai ada yang terpaksa buat loan demi untuk bernikah dan hidup secara sah dengan insan yang dikasihi...lepas tu anak dah berderet, loan tak habis2 jugak...kan kesian macam tu..but apakan daya, dah itu tuntutan hidup zaman sekarang...

teringat pula saya pada satu kisah, rombongan lelaki yang ingin meminang seorang gadis tanpa menyelidik latar belakang wanita itu terlebih dahulu...ketika sessi memperkenalkan diri, ibu lelaki tadi bertanyakan ibu wanita itu tentang pekerjaan wanita itu...dan ibu wanita itu merendah diri menyatakan anak gadisnya hanya bekerja di kilang...

selepas itu, dengan tidak semena-mena,ibu lelaki tadi membatalkan niat untuk meminang gadis tadi...

apa pandangan anda terhadap kisah ini?

mgkin ibu lelaki itu fikir yang gadis itu tak layak dengan anaknya...seorang gadis tang hanya mungkin berkelulusan SPM nak kawen dengan anaknya yang mempunyai ijazah?? no way...

tapi, ketika ibu lelaki itu berlalu pergi, dia tak tahu gadis yang bekerja kilang itu sebenarnya merupakan jurutera di kilang itu...hmmm...

kisah kedua pula mengenai seorang lelaki yang pening kepala untuk mencari dua puluh ribu untuk meminang gadis idamannya..tak kisah dengan cara apa sekali pun..die tetap mahukan gadis itu...ibu gadis itu memberikan alasan, die dah penat jaga anak dara die sampai besar..kos nak bela anak dara ni bukan murah...dan ibu gadis itu memberikan harga mati... nak kata anak die berpelajaran, ade phd...bukan mahu menghina tetapi anaknya hanya berkelulusan SPM...kalau anak yang SPM die mahukan 20 K...macam mana pula agaknya hantaran utk anak gadisnya yang mempunyai diploma, ijazah dan sebagainya???

komen saya...ibu lelaki tu pun menanggung kos yang besar jugak untuk besarkan laki tu... niat yang ikhlas utk memperisterikan anak gadisnya juga sudah sangat baik... kenapa pula perlu disusahkan lelaki itu...lelaki itu juga sayangkan anaknya kerana sudah bertahun mereka bercinta...sudah pasti mereka mahukan satu hubungan yang suci...kenapa perluuu begituuu??

saya nak komen byk2 pun tak berani sebab saya sendiri belum berkahwin tapi saya harap pada suatu hari yang saya harapkan akan tiba itu, saya masih berpegang pada pendirian saya untuk tidak menyusahkan bakal suami sy..saya harap sy masih boleh berdiri di atas kaki sendiri...saya harap saya masih saya....huhuhuhu....

2 comments:

kmvsblogger said...

yg penting kawin..cuma zaman skrg ni dah len plak..yg paling penting adalah hantaran..aku tk tau lah 10 tahun lagi nak wat kenduri kawin je dah RM50K..mahunya tidak bygkan skrg hantaran budak SPM pun dah RM10K, confirm malu lah mak gadis-gadis yg ada Diploma / degree..tknak mengalah mintak byk lagi..yg seksa sape??lelaki gk..last-last tk jd kawin...wat maksiat..mana satu penting.lu pikir sendiri la beb..seb be aku dah kawin.hehehe

Nurul Syuhada said...

betul tu....kawen utk elak maksiat..but kenapa makin galakkan maksiat tu berlaku kan?appa daaa...