Nuffnang Ads

me&bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

me & bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, November 7, 2010

katakan tanak kepada ROKOK..!!

buat pencinta rokok sekalian..korang bukan tak tau..rokok tu bahaya..

but bila orang cakap...

Sebatang rokok memendekkan hayat 3 minit..korang jawab ajal maut kat tangan Tuhan...

Rokok leh menyebabkan kemandulan...korang jawab alah, abang aku tak hisap rokok 5 tahun kawen pun takde anak...

Rokok leh wat gigi rosak, senyum pun tak cantik..korang jawab alah, kan ade ubat gigi khas utk perokok...

Rokok leh sebabkan kanser...korang jawab, atuk korang umo 80 tahun pun isap rokok tak kena pun...

Bila suruh behenti korang cakap....ko ingat senang ke?cakap leh laa...kalau tau mcm ni akibatnya, sejak mula aku takkan merokok...

Bila cakap rokok tu membazir...korang kata nak sapot ekonomi negara...beb, kalau korang sakit, berbaloi ke sapot ekonomi negara..kerajaan sendir kuarkan berbillion ringgit utk kos perubatan korang tau x?sapot mendenye tuh??

Bila cakap anak dalam kandungan mungkin mutasi gen atau kecacatan otak atau fizikal korang akan cakap...tu sume takdir...bukan semua anak perokok kena mcm tu....

beb, korang nak tggu badan da macam mayat hidup, gigi sume da takde, nafas da semput baru nak behenti keww??

ok la kalau korang kata ajal maut kat tangan Tuhan..itu mmg lah..but berbaloi ke korang hidup sampai 100 tahun but korang dapat sakit jantung ke, kanser ke, sejak berusia 20 tahun..

korang mampu ke nak tanggung kos perubatan?

korang sampai hati ke tgk anak bini jaga korang susah payah..?

n tergamak ade anak yang cacat hasil semaian yang x sihat punca dpd korang??

arwah ayah aku menghidap kanser...sebab rokok...ajal maut mmg kat tangan Tuhan but penyakit tu kita yang cari..!!

die isap rokok sejak muda dan 30-an die behenti..nak tau die behenti cane??

BEHENTI SECARA DRASTIKKK..!!

ilek je die..bukan die tak ketagih but die kata kalau die kurangkan sama je, akan rasa ketagih balik...

mase proses die nak behenti, die akan kunyah hacks utk hilangkan tabiat die tuh...but ajal mautkan....umur 58 die pergi mase anak2 die masih sekolah...

korang nak tgglkan anak bini mcm tu gak ke?contoh dah ada...

n adakah korang yakin yang korang akan tergolong dalam golongan yang "tak kena" tuh...dengan ari2 makan ajinamoto, dengan pencemaran udara, tambah dengan rokok lagi, lauk pauk yang berlemak lagi, tak bersenam lagi...korang rase korang akan selamat...

nak atau tak nak terpulang pada diri sendiri beb...baca la buku neh...tribute to arwah ayah aku hasil penulisan Doktor Norman...

3 comments:

Kian Fai said...

I believe alot of friends around you is a smoker right? me too . . .

sometimes is very hard to tell them to quit smoking. but the best way is, you bet with them. example: tell them to stop smoking for 24hours, you belanja him or her supper =P

Nurul Syuhada said...

it's a nice betting Kian Fai..hehe..thankss..

Annie said...

Sokong!!! Say no to cigarettes!