Nuffnang Ads

me&bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

me & bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, January 6, 2012

aku dan soya


Air soya adalah minuman peberet aku... Hari2 minum air soya pun takpe..Kalau bulan pose tak citer lah..mmg aku suka cari air soya...But bukan sume orang pandai wat air soya mengikut taste aku..Kadang2 beli air soya kat pasar malam rase tawar hebehhh je...hehehe...

Mase aku tingkatan 6 dulu mase hari sukan sekolah, aku ngan kawan2 aku jual air soya untuk masuk dalam tabung persatuan Tingakatan 6 dan air tu aku yang buat...Jangan x caya...larissss nyahh~~~
Sebahagian daripada kenangan zaman sekolah dan air soya yang aku jual berada di sebelah air oren...can't u see?? dah kosong...larisss~~~
But sebelum ini aku ada dengar beberapa fakta atau auta tentang khasiat soya ni..mereka kata khasiat soya hanya rekaan..ye ke?

Sebenarnya yang lebih baik ialah kopi...aku pun x berani nak kata pasal fakta2 neh..aku bukan saintis pun..hehee...

Nak buat air soya ni takde lah susah sgt...cuma rendam je bijik soya tu.....aku selalu rendam dalam 5 jam jugak lah...lepas dah kembang tu, blend...lepas blend, masak jew...pastu anda akan dapat soya panassss...nak sedap? tambah la gula..

Kalau minum soya kat pasaran ade gak yang campur dengan gula merah..sedappp sgt...ades...

Soya jugak adalah kandungan utama bagi tempe...aku suke tempe goreng yang garing2....hehehe..selain daripada tu, soya jugak boleh buat kicap...but aku x pasti mcm mana soya yang putih tu boleh bertukar jadi hitam...kicap juga adalah makanan tambahan yang berkhasiat untuk Nani..hehehehe...Nani tak leh makan tanpa kicap...
Nama budak ni Nani