Nuffnang Ads

me&bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

me & bam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 30, 2012

Alam dan Manusia 2 - Cintai Haiwan

Haiwan adalah makhluk Allah...x kira apa jenis sekali pun haiwan itu, semuanya Allah yang cipta... Hatta nyamuk yang kecil tu pun ada faedah untuk manusia (kalau tak salah aku nyamuk membantu proses pendebungaan)...

Janganlah sesekali mendera haiwan.... kalau Allah nak turunkan azab atas perbuatan kita, sekelip mata je... Aku penah menitis air mata melihat haiwan diseksa seperti tapak paw nya di potong akibat mencuri ikan, kaki kucing dikerat, kulit anjing mengelupas kerana disimbah air panas.... baca sini

Ada beberapa kisah yang aku dengar daripada pengalaman kawan-kawan aku tentang akibat daripada perbuatan menzalimi haiwan. Cerita ini memang kisah benar kerana kawan-kawan aku bercerita tentang apa yang berlaku terhadap orang sekeliling yang mereka kenali.

Cerita 1 -  Kisah seekor katak
 Seorang perempuan, kite taruk ar nama die Siti Dewi Mastura Kesuma (bukan nama sebenar)....tengah seronok mandi di dalam tandas rumahnya... Sedang leka mandi, kelihatan seekor katak terlompat-lompat di dalam toilet sehingga menyebabkan Siti Dewi Mastura Kesuma Dewi menjerit kegelian...

Die terus keluar tandas dan mengambil segayung air panas dan menyiram katak tersebut hingga katak itu mati menggelupur akibat disiram air panas tersebut...

Selang beberapa bulan, sehingga beberapa tahun berlalu kini, kulit Siti Dewi Mastura Kesuma menggerutu seperti KATAK....

Siti Dewi Mastura Kesuma yang asalnya memiliki kulit cantik dan gebu seperti Zizi Ezette, kini amat menyesal dengan perbuatannya... Sudah puas berubat, namun beliau kini kehilangan punca untuk mengubati penyakit kulit yang beliau alami...
Cerita 2 - Kisah Kucing yang kelemasan

Akibat geram dengan kucing yang suka buat onar dengan membuang hajat di merata2 tempat, Encik Kasim Sarafudin Sulaiman (bukan nama betul jugak) telah melakukan perbuatan yang ekstereme terhadap kucing kebencian beliau...

Pada suatu hari, apabila melihat kucing itu sedang duduk bersantai sambil isap rokok (ni aku gatal tambah) Encik Kasim Sarafudin Sulaiman telah menjerut leher kucing itu dan melemaskan kucing itu di dalam sebuah besen yang penuh dengan air...
Setelah penat bergelut dengan maut, kucing tersebut menemui ajalnya di tangan lelaki puaka tadi.. Setelah puas, Kasim membuang bangkai kucing tersebut entah di mana....

Satu tragedi telah berlaku pada Kasim Sarafudin Sulaiman apabila pada malam itu, rumah beliau telah terbakar dan segala harta benda beliau hangus dijilat api...

Yang lebih menyedihkan, bomba tidak dapat berbuat apa2 kerana tiada punca air untuk disalurkan kepada ruma beliau yang terbakar...Pili bomba tidak berfungsi, sungai pula tiada yang berdekatan...
Kasim Sarafudin Sulaiman hanya mampu menangis melihat rumahnya hangus...........................


Ambillah kedua2 kisah ini sebagai pengajaran.... Sedangkan binatang yang disembelih untuk dijadikan makanan pun dilakukan dengan cara yang terhormat dan berprosedur... inikan pulak kita nak seksa2...mg tak boleh ok... kalau nk bunuh, bunuh terus..itu pun dengan syarat yang tertentu iaitu bukan dengan cara menyeksa.... itupun dengan syarat, binatang itu mendatangkan ancaman kepada kita..kalau tak, x boleh nak bunuh suka2... 

Aku nak sajes kat korang utk google " Cats and dogs killed for Euro 2012" dan lihat bagaimana kezaliman terhadap binatang yang berlalu...menyayat hati sgt...

"AKU PENCINTA ALAM"

Tuesday, May 29, 2012

Lelaki pilihan mengikut kategori Lelaki

Mari kita baca entry ini sambil layan lagu Jejaka Idaman - Raja Ema... ;) Aku tulis entry ini selepas membaca entry daripada Prince Noob..ni kira kenyataa balas dari aku ler ni...to Prince Noob, happy reading .. ;)

Dalam Islam, ada 4 ciri2 wanita yang telah diberikan garis panduan oleh Rasullah untuk memilih pasangan hidup.

Tapi pada zaman moden sekarang ni, dah macam2 pulak kriteria yang wujud bagi perempuan pulak untuk memilih pasangan.... Mari kita lihat kriteria popular yang selalu dipilih wanita....

Kategori 1 - Perempuan budak sekolah

a) Lelaki jambu
Pelajar lelaki yang memiliki kulit mulus, cerah, ala2 cute seringkali menjadi pilihan utama budak2 sekolah. Dulu masa aku zaman sekolah, pelajar lelaki yang mempunyai wajah jambu seringkali menjadi bualan pelajar2 perempuan sekolah. Lihat zaja zaman kegemilangan Tomok dulu... Sampai jadi kes bergaduh-gaduh berebut si Tomok tu...hehehe...

b) Atlet sekolah
Pelajar lelaki yang aktif bersukan juga sering menjadi siulan pelajar2 gedik perempuan. Selalunya mereka minat pelajar lelaki yang macam ni sebab kononnya jadi heroinlah pasal hero sekolah ni selalu mengharumkan nama sekolah...hehehe... May be sebab ini lah atlet2 seringkali dikaitkan dengan sifat playboy sebab lelaki kategori jenis ini mudah menarik perhatian...hehehe...tak tau la kan... ;)

c) Pengawas sekolah
 Ha...ni lagi satu kategori yang jugak selalu diberikan perhatian.... Maklumlah, pengawas kan selalu ke depan berbanding pelajar lain... Kononnya para pengawas ni ada ciri2 kepimpinan...wah gitu kan... dan extra bonus kalau si pengawas ni ade dua ciri2 sebelum ini...lagi dabel up die punye 'saham'. ;)

Zaman berlalu, usia meningkat....naik pula ke level kedua...

Kategori 2 - Penuntut IPT

Pada kategori ini, faktor X selalunya diberikan keutamaan...

a) Yang stylo
Lelaki jenis ini selalunya dipanggil lelaki metroseksual dimana lelaki mcm ni selalunya mementingkan gaya dan kekemasan diri... tapi bagi kaum Lelaki plak, selalunya lelaki mcm ni dipanggil poyo... ade ke patut...Ok lah tu, jaga kekemasan diri, bersih, kemas dan wangi kan? Tapi kadang2 itulah orang kata pandangan mata selalu menipu... lelaki jenis ini sesetengahnya minat pada kaum sejenis...aduhhh...!!

b) Yang bawa kereta
(baca ni sambil dengar lagu Jimmy Palikat) Di IPT, x semua pelajar mampu bawa kereta sendiri. So, kalau yang ade kancil pun dah dipandang hot di mata wanita...hahaha... yelah, mudah la sikit awek die nak gerak ke mana2 kan? nak g kelas x yah beratur panjang nak naik bas.... Nak g jalan2 pun mudah.... ni kira permulaan untuk jadi materialistik di kalangan wanita lah ni... ;)

c) Member sekelas
 Asalnya kawan sama2 buat assignment... Lama, dah x leh tipu perasaan lah kononya, jatuhlah hati... Hahahaha... mesti ramai yang terlibat dalam kes yang macam ni kan? Biasanya keadaan ni muncul apabila kedua2 belah pihak mula rasa selesa dan satu kepala dalam banyak hal... Luaran tidak diberikan keutamaan, keserasian yang penting...wahhh gitu kan... ;)


Zaman berlalu, usia meningkat....naik pula ke level ketiga...

Kategori 3 - Dah kerja

Selalunya di level ini, wanita dah kurang menumpukan kepada aspek fizikal, tetapi lebih kepada sifat2 peribadi seseorang lelaki itu... 

a) Bad boy
 Lelaki nakal juga selalu menarik perhatian... Tah apa yang best pun aku tak tau...hahaha... Lelaki mcm ni selalunya di anggap lebih bebas berfikir dan bertindak serta lebih enjoy. Yeke? Aku tak pernah ade experience kenal laki macam ni...hehehe... Kononnya dengan kenakalan dia hidup akan lebih thrill... Apa2 lah hai....

b) Karier yang teguh
 Ha...yang ni siapa pun suka.. Aku pun suka... Lelaki yang mempunyai karier mempunyai kelebihan tersendiri di mata wanita... Lebih2 lagi yang bekerja dengan tali leher...wah...nampak sematttt...contoh karier yang selalu disebut untuk menjadi pilihan ialah seperti pegawai kerajaan, cikgu, doktor, jurutera atau apa2 jelah kerjaya profesional yang memerlukan pemakaian tali leher...semaat beb... ;) 

Keteguhan kerjaya juga boleh membantu dari segi ekonomi lah yang pastinya kan... ;) tambah lagi extra mark kalau pakai kereta mewah dan gaji yang tinggi..wah...ni mata aku tengah ade simbol $$$$$ dah neh...hahahaha....

c) Yang lucu
 Lelaki yang lucu boleh menghilangkan stress...hehehe... Lelaki seperti ini walau pun kurang kacak, boleh menyebabkan wanita tertarik untuk mendekati dan mengenalinya... Lucu itu memang perlu, tapi bukan sepanjang masa nak memain lak..ini akan mendatangkan perasaan meluat...huhu... Lihat saja pengaruh Saiful Apek, Johan, Zizan....berapa ramai peminat wanita diorangkan.... 

d) Romantik
Aiseh..inilah part favourite perempuan yang juga sering kali jadi kelemahan bagi perempuan...dulu aku minat gak...but sekarang dah mula kurang berminat pada lelaki romantik... Kawan2 lelaki aku yang romantik kebanyakkannya romeo atau dalam erti kata lain playboy....huhuhu...but bukan lah semua...segelintir lah kan.... 

Lelaki yang romantik dikaitkan dengan lelaki yang mempunyai sikap yang lembut terhadap wanita... kata2 indah selalu bermain dibibir...but awas ya wanita...lelaki yang suka berkata2 indah kadangkala hanya dijadikan satu umpan untuk mempermainkan anda.... Jangan anda buat2 lupa pada kes awang hitam...

e) yang warak
 Aku tengok sekarang ni dah ramai kawan2 perempuan yang lebih meminati lelaki kategori jenis ini.... Ustaz Don antara yang paling top diperkatakan sekarang. Ramai yang nak bersuamikan lelaki yang macam ni... But kalau nak lelaki yang macam ni, silalah bertudung labuh, cukupkan sembahyang, jaga batas pergaulan, rajin tahajud....baru lah dapat lelaki yang mcm ni... kalau tak, silalah bermimpi di siang hari....huhuhuu....


Ok dah habis dah....semua kategori2 yang aku letak ni adalah hasil imaginasi aku je...x tau la kalau ade kategori lain yang aku terlupa nak masukkan... 

Ok aku ada satu soalan, dalam semua-semua kategori yang aku maksudkan di atas, yang mana satu kategori yang jadi pilihan aku sekarang ni..sila rujuk tunang aku mcm mana rupa dia...hehehe... 

Tuesday, May 22, 2012

PTPTN mansuh?? Free education? Oh I like..!!

Susulan daripada debat malam tadi, macam2 pendapat dan pandangan yang aku baca tentang PTPTN... daripada kaca mata aku sendiri, aku setuju hutang PTPTN dimansuhkan, pendidikan percuma diberikan... Ini sebab kenapa aku cakap mcm ni...

1. Rakyat dah lama susah...
 Betul... ini betul...kita dah lama susah dalam pada kita tak sedar kita mampu menikmati hidup yang lebih baik daripada hari ini. Hidup bergelumang dengan hutang dah lama menjadi sebahagian daripada hidup kita. Habis je belajar, kita dah ada hutang berpuluh ribu. Sakit mata bila kita terpaksa bersusah payah membayar hutang tapi segelintir pihak yang berkepentingan dalam negara, hidup mewah sedangkan mereka inilah yang melaung2kan supaya kita hidup berjimat cermat. Lihat saja isu NFC, Hutang TS Taib Mahmud, gaya hidup mewah para menteri sedangkan kita rakyat biasa dihimpi dengan desakan hidup.

Itu belum dikira harga kereta yang melampau, harga rumah yang mencekik leher, tol2 bersepah di jalan raya, kos makanan yang juga meningkat setiap tahun... Aku tanya kat korang yang gaji lebih kurang sama mcm aku (2000-2500) setiap bulan yang bekerja di KL dan duduk menyewa, memiliki kereta...cukup ke gaji korang tu? Mampu tak nk bayar PTPTN berpuluh ribu?

Itu pun kalau graduan tu betul2 dapat kerja dengan gaji yang setimpal dengan kelulusan...kalau gaji lagi rendah dari tu mcm mana? Tak tercekik ke rasanya?

2. Graduan penggerak ekonomi dan pembangunan negara
Habis saja belajar, graduan akan bekerja. Mereka akan menjadi penyumbang kepada ekonomi negara. Dengan segala cukai yang ada dalam negara ni, dengan keringat mereka menyumbang kepada pembangunan negara... Sepatutnya graduan ini menjadi satu bentuk pelaburan kepada negara yang akhirnya nanti akan memberi pulangan dalam bentuk pembangunan. Betul tak?

Segala ilmu dan kepakaran mereka akan digunakan oleh pelbagai sektor... Negara jugak yang untung kan? Bukan bagi belajar percuma tu nak suruh mereka jadi biawak hidup...

3. Ilmu tetap dihargai
Kenapa perlu prejudis terhadap masyakat sendiri? Kadang2 kita sendiri yang kata...alah, kalau pendidikan percuma, mesti x hargai..ye lah menda free...sebenarnya aku rasa diorang ni cakap pasal diri sendiri je... Adik beradik aku 8 orang. yang sulung sampai yang no 6 semuanya tanggungan kerajaan semasa belajar. tapi Alhamdulillah semuanya grad... Aku tak nampak kat mana yang mereka main2 sebab semuanya dah berjaya dalam bidang masing2... Cuba plak kita lihat pelajar2 yang jadi tanggungan  FELDA yang dihantar sambung belajar ke IPT... berapa percent yang main2? kalau melebihi 50% yang main2, aku leh setuju pendidikan percuma ni mengarut...but hanya may be sorang dua je yang main2, habis semua penuntut IPT tu main2...typical thinking ar mcm tu..!!

Dan aku tak rasa yang melanjutkan pelajaran ke IPT tu betul2 percuma kalau pendidikan percuma dilaksanakan... sebabnya, para penuntut yang mahu melanjutkan pelajaran ni akan berusaha, belajar, hadiri kelas tuisyen, beli buku untuk dapat keputusan cemerlang semasa di sekolah untuk menempatkan diri di IPT...itu lah BAYARAN yang paling MAHAL untuk mendapatkan pendidikan yang lebih tinggi.

Kalau cakap pasal duit, ada jugak yang dapat keputusan yang baik semasa SPM dan STPM yang tak mahu sambung belajar ke IPT sebab tak mahu tanggung hutang lepas habis belajar... nak tanggung pelajaran sendiri memang tak mampu...........


4. Ketidak adilan dalam pengagihan ekonomi
Pendidikan merupakan satu tanggungjawab yang harus dibekalkan kepada rakyat... Sepatutnya tidak menjadi liabiliti kepada rakyat untuk mendapatkan sesuatu yang akhirnya kembali menjadi pulangan kepada kerajaan. Kenapa tanggungjawab memberikan pendidikan percuma dianggap akan memusnahkan negara sedangkan kada rasuah, kronisme itu lebih membawa kepada kemusnahan negara... Lihat saja penyelewengan yang telah berlaku dalam negara kita... Kalaulah semua figure itu dimasukkan ke dalam dana pendidikan alangkah bagusnya....

Tapi aku setuju hutang PTPTN dibayar sekiranya kita boleh nampak pulangannya kepad rakyat seperti pembangunan nilai modal insan ke, penaiktarafan sekolah2 ke...masalahnya aku tak nampak semua tu...sebab tu aku rasa malas nk bayar PTPTN...(tapi aku bayar gak kadang2walau pun malas...takut doa tak diterima...)

Terpulanglah pada hati yang menilai...........................


Sumber gambar : Malaysian gags

Monday, May 21, 2012

dia juga manusia biasa seperti anda...

Masihkah anda kenal dengan jelitawan yang pernah menjadi Ratu Cantik Dunia Aisywarya Rai..??

Huuu...maunye x kenal kan...dengan badan yang langsing dan tinggi, wajah yang sangat cantik..ramai orang mengkagumi kejelitaan dia termasuk aku...

Tapi kalau die yang berbadan langsing dan kurus boleh berubah dalam sekelip mata...inikan pulak aku....wwuuuu....
Ini Aisywarya Rai
                                               
  Ini pula aku... t.t
Sememangnya perubahan pada diri dia menjadi perbualan hangat seluruh peminat dia di seluruh dunia... tapi mungkin kita lupa, yang Aisy juga manusia seperti kita.... ;)

Thursday, May 17, 2012

Tertegakkah Syiar Islam...?

Kita mungkin menganggap dan mengandaikan bahawa bangsa lain bertepuk tangan dan ketawa apabila umat Islam bertelagah dan berselisih pendapat.

Namun adakah kita sedar perselisihan pendapat itu bukanlah sesuatu yang dilarang oleh Islam…?
Sedangkan dalam Islam juga mempunyai 4 mazhab yang terwujud kerana perbezaan pendapat. Perselisihan faham dalam Islam juga boleh berlaku kerana terdapatnya perpecahan dua golongan dalam Islam iaitu umat yang benar-benar Islam yang mengamalkan cara hidup Islam dan satu lagi golongan ialah golongan munafik.

Munafik bermaksud orang yang tidak menzahirkan apa yang disembunyikan di dalam hatinya. Berpura-pura mengaku Islam tetapi dalam hati menafikannya. Dalam erti kata lain, zahir yang tergambar tidak melambangkan apa yang ada di dalam hatinya.

 Manusia yang mempunyai sifat-sifat munafik ialah seperti di bawah ini..

1. Apabila mereka berbicara, mereka berdusta
2. Apabila berjanji, mereka memungkiri
3. Apabila diberi kepercayaan, mereka mengkhianati

Sedar tak kita bahawa golongan munafik ini amat bahaya kepada umat Islam? Mereka seringkali mengaku bertakwa sedangkan hakikatnya tidak…

Kita cuma mampu melihat pada zahir sedangkan kita tak tahu apa yang berada dalam hati dan fikirannya. Sedangkan zaman Rasullah dulu ada puak munafik seperti Abdullah bin Ubay yang telah belot pada perang Uhud dan banyak menghina nabi dengan pelbagai tohmahan.

Inikan pulak pada akhir zaman seperti sekarang.................

Dalam pada kita asik menuduh bangsa lain bersorak keriangan melihat umat Islam bertelagah, kita seringkali terlupa bahawa puak Yahudi dah lama ketawakan kita kerana strategi mereka berkesan…
Jarum sulit yahudi dah lama tersebar luas dalam masyarakat kita pada hari ini. Sedangkan kita seringkali lupa dan terjerumus dalam jarum sulit yahudi, kita pula leka menuduh bangsa lain macam2…

Lihatlah sikap segelintir anak2 muda kita hari ini.. Dengan pakaian ala2 barat, tonggak arak, berparti sampai pagi, maksiat berleluasa, bayi dibuang akibat kelakuan sumbang…

Adakah itu yang mahu kita pertahankan? Jahat sangatkah bangsa Cina dan India di Malaysia ni? Adakah bangsa mereka ini jahat sehingga kita tidak boleh bekerjasama dengan mereka bagi menuntut keadilan bagi negara kita yang tercinta ini?
Apalah yang mahu diharapkan pada pemimpin yang bernama Islam, tapi tidak mengamalkan ciri kepimpinan Islam? Adakah menuntut keadilan itu salah pada sisi Islam?

Jika ketika hari perhitungan, sekiranya Allah bertanya, apa usaha kamu untuk menegakkan syiar Islam di muka bumi… apakah jawapan anda?

Cukupkah sekadar bersolat dan berpuasa, dan mengamalkan gaya hidup mementingkan perut sendiri dan membiarkan pemimpin zalim berkuasa?

Pada diri saya sendiri, lebih baik saya ada pemimpin bukan Islam yang lebih adil kepada rakyat daripada memilih pemimpin yang bernama Islam, tetapi zalim kepada rakyat sendiri… Namun, adalah lebih baik mempunyai pemimpin yang mempunyai kepimpinan Islam sejati seperti Ulamak tersohor negara, yang disegani serata dunia..
  Itulah Tuan Guru Nik Aziz bin Nik Mat…...

Tuesday, May 15, 2012

kawen versi bajet x hengat....

Majlis walimah sememangnya menuntut perbelanjaan yang besar... Meskipun Islam tak menganjurkan pembaziran semasa majlis walimah, sebagai pengantin baru semestinya mahukan yang terbaik demi memastikan majlis sekali seumur hidup ini dijalankan secara sempurna...

Aku jgak tak ketinggalan memeningkan diri tentang bajet untuk menjadi raja yang cuma sehari...Menurut ustaz yang bagi ceramah semasa aku menghadiri kursus pra-perkahwinan minggu lepas, ramai orang yang sanggup berhabis ribuan ringgit demi menjadi raja yang cuma sehari tanpa membuat sebarang persediaan untuk menjadi rakyat jelata...

Memikirkan benda ni, kepala aku agak serabut...sapa kata perempuan tak perlu fikir tentang perkahwinan? Kena gak beb... Nama pun perkongsian hidup..takkan nak suruh suami kita fikir sorang2 kan...

Ada yang agak bercelaru dalam kepala aku sekarang ni... Sama ada nak ambil photographer profesional atau tidak...


Sebabnya aku memang dah plan nak amik osmet aku je sbg photographer...cumanya bila aku tengok kalau ambil profesional photographer, mereka siap sediakan perkhidmatan cuci gambar siap editing dan buku album..cantik..!!

Tapi bila memikirkan kos yang agak tinggi...aku rasa mcm pasrah...Bam suruh amek je...tapi aku rasa mcm membazir...korang rasa mcm mana...?

Sunday, May 6, 2012

alam dan manusia... ;)

Tanpa segan silu di sini aku ingin mengaku bahawasanya aku adalah seorang pencinta alam... subjek geografi merupakan subjek feberet mase aku STPM dulu walau aku x score subjek tu...hahaha...
 dulu mase aku budak2, aku suka buang sampah dalam longkang..mende ni org selalu pandang remeh...padahal impaknya besar...dah besar gajah ni baru aku sedar, terdapat beberapa kesan buang sampah dalam longkang... mari kita kaji...
 i) Longkang akan tersumbat dan mengotorkan kawasan.
ii) gangguan bau busuk...bwekkkk..!!
iii) air yang bertakung boleh menyebabkan pembiakan nyamuk aedes...nyamuk aedes tu apa kawan2? ya betull..penyebar virus denggi...
iv) air yang bertakung dan melimpah boleh menyebabkan banjir ketika musim hujan...

aku letak kat sini 4 je..yang lain kita boleh fikir sendiri... menyebut perihal banjir, sedar x bahawa pokok boleh mengurangkan risiko banjir...?
  mari kita kaji apa fungsi pokok dan kaitan dengan banjir... (maaf, aku bukan cikgu geog...aku share ilmu yg aku masih ingat untuk subjek geog...kalau salah mintak maaf ya...)

Akar pokok : berfungsi untuk merenggangkan partikel tanah...(betul ke ayat aku ni)...just imagine, akar pokok tu dalam tanah kan...so, partikel tanah tu akan mempunyai rongga2 tanah apabila akar itu semakin menembusi tanahbila wujudnya rongga2 ini, air mudah meresap ke dalam tanahsehingga ke lapisan yang tidak telap air (tidak telap air ni lapisan yang air dah x leh masuk lagi dah...) so, risiko banjir semakin berkurangan di sini...yelah..takde la die bertakung kan? sebaliknya meresap ke dalam tanah...

Daun-daun pokok :berfungsi sebagai penangguh air hujan...kita mcm die tadah air hujan la...korang penah x gegar pokok lepas hujan dan korang mst tau mcm mana byknya air yang turun dpd pokok tu kan..? ha...itu la maksud penangguh air hujan...kiranya daun2 pada pokok ni menadah air hujan tu sementara jatuh ke tanah atau kembali diserap ke udara...

so penting x pokok sebenarnya?

mestilah penting... tengok je la bandaraya KL kalau hujan lebat....disebabkan jalan raya banyak, pokok kurang, ketelapan air pun jadi rendah disebabkan permukaan jalan dah di turap dengan bitumen, asphalt, tar dan sebagainya....

Tapi aku agak kesal...di Malaysia ni kurang kempen2 kesedaran supaya rakyat mencintai alam sekitar...menda yang remeh akan menjadi besar kalau di pandang remeh.... sesetengah pihak media lebih suka memberi fokus kepada cerita2 kurang penting dan mengaibkan sesetengah pihak daripada memandang isu2 masyarakat setempat yang seringkali menjadi masalah harian...

masalah banjir kilat di KL x penah surut... masalah denggi masih berulang2...semua ni berlaku kerana kurangnya kesedaran dalam kalangan masyarakat kita...

sekian hujah saya ;)